Вища кваліфікаційна комісія суддів України у пленарному складі:
головуючого – Олексія ОМЕЛЬЯНА,
членів Комісії: Михайла БОГОНОСА (доповідач), Ярослава ДУХА, Романа КИДИСЮКА, Надії КОБЕЦЬКОЇ, Олега КОЛІУША, Володимира ЛУГАНСЬКОГО, Руслана МЕЛЬНИКА, Романа САБОДАША, Руслана СИДОРОВИЧА, Сергія ЧУМАКА,
розглянувши питання про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 26 травня 2025 року № 641/дс-25 про відмову Лисанцю Анатолію Федоровичу в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
Рішенням Комісії від 15 січня 2025 року № 14/зп-25 визначено особливий порядок подання документів для участі в Доборі для окремих категорій осіб (далі – Особливий порядок), зокрема передбачено продовження строку подання документів – до 01 травня 2025 року включно.
До Комісії 01 травня 2025 року звернувся Лисанець Анатолій Федорович із заявою про участь у Доборі.
Комісією у складі колегії перевірено подані Лисанцем А.Ф. документи щодо відповідності їх переліку, визначеному в Оголошенні про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженому рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 (далі – Оголошення), дотримання вимог до їх оформлення, відповідності особи, яка звернулась із заявою про допуск до участі в Доборі, установленим статтею 69 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) вимогам до кандидата на посаду судді, дотримання строку їх подання.
Рішенням Комісії у складі колегії від 26 травня 2025 року № 641/дс-25 відмовлено Лисанцю А.Ф. в допуску до участі в Доборі.
Указане рішення мотивовано тим, що заявник у порушення підпунктів 13.10, 13.14 пункту 13 Оголошення не подав довідки про проходження попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів за формою первинної облікової документації № 100-2/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18 квітня 2022 року № 651 «Про затвердження Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин», видану не раніше 01 лютого 2025 року, та витягу із Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою та/або копію Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою, що відповідно до частини третьої статті 73 Закону стало підставою для відмови в його допуску до участі в Доборі.
Комісією не враховано копії довідки про проходження попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, від 23 травня 2025 року № 817 (форма № 100-2/о) та скриншотів із офіційного вебсайту Національної комісії зі стандартів державної мови, надісланих Лисанцем А.Ф. 23 травня 2025 року та 25 травня 2025 року на електронну адресу Комісії як такі, що надійшли не у визначений в Оголошенні строк та спосіб.
Лисанець А.Ф. 19 червня 2025 року звернувся до Комісії із заявою про перегляд рішення про відмову в допуску до участі в Доборі. Заяву обґрунтовано тим, що ним успішно складено іспит на визначення рівня володіння державною мовою, що підтверджується долученою копією Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою від 18 червня 2025 року.
Також Лисанець А.Ф. просить урахувати подану ним копію довідки про проходження попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, від 23 травня 2025 року № 817 (форма № 100-2/о).
Несвоєчасність подання відповідних документів заявник пояснює тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1. Із цих підстав просить визнати причини пропуску подання документів поважними та переглянути рішення Комісії у складі колегії.
Лисанець А.Ф. 20 червня 2025 року звернувся до Комісії із заявою про включення до його досьє копій таких документів: Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою від 18 червня 2025 року, витягу із наказу ІНФОРМАЦІЯ_2, довідки про проходження попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, від 23 травня 2025 року № 817, ІНФОРМАЦІЯ_3.
У заяві Лисанець А.Ф. наголосив на неможливості отримання до 08 травня 2025 року (ІНФОРМАЦІЯ_4) документа встановленої форми з медичних установ про проходження психіатричних та наркологічних оглядів та документа, що підтверджує володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Згідно з частиною п’ятою статті 92 Закону порядок роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України визначається Законом. Процедурні питання діяльності Комісії відповідно до Закону визначаються Регламентом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Абзацом другим частини четвертої статті 101 Закону передбачено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України може переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Пунктом 58.15 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 (зі змінами), встановлено, що Комісія у пленарному складі переглядає рішення, прийняте палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору.
Перевіривши викладені в заяві Лисанця А.Ф. обставини, повторно дослідивши подані документи, заслухавши доповідача, Комісія встановила таке.
В Оголошенні визначено строк подання заяви, перелік необхідних документів для участі в Доборі та вимоги до їх оформлення.
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення передбачено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі в доборі на посаду судді; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у Доборі.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі в Доборі допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені Оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Відповідно до вимог частини першої статті 69 Закону на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Пунктом 12 частини першої статті 72 Закону визначено, що особа, яка виявила намір стати суддею, для участі у доборі на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України копію документа, що підтверджує володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Пунктом 10 частини першої статті 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» визначено, що володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків зобов’язані судді, які обрані чи призначені відповідно до Конституції України та здійснюють правосуддя на професійній основі, члени та дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Вищої ради правосуддя.
Згідно з частиною другою статті 9 вказаного закону володіти державною мовою зобов’язані особи, які претендують на обрання чи призначення на посади, визначені частиною першою цієї статті.
Вимоги щодо відповідного рівня володіння державною мовою особами, визначеними статтею 9 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», встановлює Національна комісія зі стандартів державної мови (частина перша статті 10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»).
Згідно з підпунктом 13.14 пункту 13 Оголошення документом, що підтверджує відповідний рівень володіння державною мовою, встановлений Національною комісією зі стандартів державної мови, є витяг із Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою або копія Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою.
Також пунктом 8 частини першої статті 72 Закону визначено, що особа, яка виявила намір стати суддею, для участі у доборі на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України документи встановленої форми з медичних установ про проходження психіатричних та наркологічних оглядів.
Відповідно до підпункту 13.10 пункту 13 Оголошення для участі в Доборі особа має разом із заявою про участь у ньому надати довідку про проходження нею попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів за формою первинної облікової документації № 100-2/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18 квітня 2022 року № 651 «Про затвердження Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин». Відповідну довідку має бути отримано не раніше 01 лютого 2025 року.
У заяві про перегляд рішення Лисанець А.Ф. визнає факт недолучення до заяви про участь у Доборі довідки про проходження попереднього, періодичного та позачергового психіатричних оглядів за формою первинної облікової документації № 100-2/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18 квітня 2022 року № 651 «Про затвердження Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин», та витягу із Реєстру державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою та/або копію Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою.
Водночас заявник зазначає, що відповідні документи були подані пізніше з поважних підстав. Ці причини зумовлені ІНФОРМАЦІЯ_5.
Комісія зазначає, що пунктом 1 Особливого порядку передбачено, що цей порядок подання документів для участі Доборі може бути реалізований військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань, які станом на дату подання документів проходять військову службу та мають намір стати суддею.
Основною відмінністю Особливого порядку порівняно із загальними правилами подання документів для участі в Доборі є встановлення для військовослужбовців більш тривалого строку подання документів – з 01 березня до 01 травня 2025 року включно (пункт 4 Особливого порядку).
Легітимна мета Особливого порядку окреслена в мотивувальній частині рішення Комісії від 15 січня 2025 року № 14/зп-25, яким визначено, що такий порядок встановлюється щодо військовослужбовців, які під час виконання конституційного обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України обмежені в можливості підготувати для подання документи порівняно з особами, які також мають намір стати суддею та не є військовослужбовцями.
Безсумнівним є те, що заявник є особою, яка підпадає під дію Особливого порядку та на момент подання документів для участі в Доборі проходить військову службу.
Водночас Комісія наголошує, що правовий статус заявника надавав йому право подати документи в більш тривалий строк, останнім днем якого було 01 травня 2025 року, однак не після закінчення цього строку.
У заяві про перегляд Лисанець А.Ф. просить врахувати, ІНФОРМАЦІЯ_6.
Оцінюючи викладені в заяві аргументи, Комісія встановила, ІНФОРМАЦІЯ_7.
Довідкою форми № 5 від 30 квітня 2025 року, ІНФОРМАЦІЯ_8.
ІНФОРМАЦІЯ_9.
Комісія не ставить під сумнів повідомлену заявником інформацію, ІНФОРМАЦІЯ_10. Однак подані Лисанцем А.Ф. документи підтверджують факт проходження ним служби ІНФОРМАЦІЯ_11. Це не дає підстав для висновку про наявність обставин, які б об’єктивно перешкоджали заявнику подати документи в межах строку, визначеного Особливим порядком.
Ураховуючи, що Лисанець А.Ф. надав Комісії документи, передбачені Законом, Оголошенням та Особливим порядком, після 01 травня 2025 року, Комісія у пленарному складі погоджується із висновками колегії стосовно відсутності підстав для урахування цих документів при вирішенні питання про допуск Лисанця А.Ф. до участі в Доборі.
З огляду на наведене Комісія у складі колегії дійшла обґрунтованого висновку про наявність підстав для відмови в допуску до участі в Доборі.
Ураховуючи викладене, немає підстав вважати, що рішення Комісії у складі колегії від 26 травня 2025 року № 641/дс-25, яким відмовлено заявнику в допуску до участі в Доборі, ухвалено з порушенням вимог Закону, Регламенту Комісії та частини другої статті 19 Конституції України. Отже, у задоволенні заяви Лисанця А.Ф. про перегляд рішення Комісії від 26 травня 2025 року № 641/дс-25 про відмову в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24, слід відмовити.
Керуючись статтями 72–73, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити Лисанцю Анатолію Федоровичу в задоволенні заяви про перегляд рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 26 травня 2025 року № 641/дс-25 про відмову в допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Олексій ОМЕЛЬЯН
Члени Комісії: Михайло БОГОНІС
Ярослав ДУХ
Роман КИДИСЮК
Надія КОБЕЦЬКА
Олег КОЛІУШ
Володимир ЛУГАНСЬКИЙ
Руслан МЕЛЬНИК
Роман САБОДАШ
Руслан СИДОРОВИЧ
Сергій ЧУМАК